جنتو؟ بسیار ساده است!

جنتو؟ بسیار ساده است!

آموزش نصب و کار با سیستم عامل جنتو Gentoo OS
جنتو؟ بسیار ساده است!

جنتو؟ بسیار ساده است!

آموزش نصب و کار با سیستم عامل جنتو Gentoo OS

Gentoo: آماده ، هدف ، شلیک!

خوب شما این مقاله را می خوانید چون به نحوی سیستم عامل جنتو ذهن شما را مشغول کرده: یا از کاربران آن هستید ، یا کاربر توزیع دیگری هستید که می خواهید این توزیع را هم تجربه کنید ، یا بدنبال مشخصات آن ماشین سواری که نامش جنتو است می گردید :) ولی به هر حال اگر جنتو ذهن شما را مشغول نکرده بود ، وقت خودتان را برای خواندن این مقاله تلف نمی کردید! پس اجازه می خواهم که در همین اول کار مقداری با این سیستم عامل آشنا شویم و به این ترتیب از تعداد مخاطبین این بلاگ کم کنیم!


Gentoo یک توزیع از دسته توزیع های سیستم عامل گنو لینوکس ( GNU Linux ) است. این سیستم عاملی است که با کمک نرم افزارهای پروژه گنو ( GNU ) و یک هسته لینوکس کار می کند. این حرفی است که تنها بعد از نصب و کانفیگ آن موفق می شوید درباره آن بزنید! چون درواقع در ابتدای کار این سیستم عامل تنها یک فایل فشرده است که درون آن هم تعدادی فایل که با زبان برنامه نویسی پایتون نوشته شده، قرار گرفته. در سیستم عامل گنو لینوکس جنتو، همه چیز درباره انتخاب است! این فقط یک شعار نیست! هرچند شعار این سیستم عامل است! این شما هستید که درباره همه چیز حتی ریز جزئیات تصمیم می گیرید!

سئوال: آیا در دیگر توزیع ها تصمیم گیرنده خود کاربر نیست؟

پاسخ: دقیقا نه! شما در بیشتر توزیع های سیستم های عامل دیگر موجود از بسته های پرکامپایلد ( PreCompiled ) استفاده می کنید: برنامه ها قبلا توسط متخصصین آن سیستم عامل متناسب با مشخصات عمومی سخت افزاری شما کامپایل شده اند و شما فق آنها را دانلود و نصب می کنید. اما در Gentoo این شما هستید که حتی درباره نحوه کامپایل شدن هم تصمیم می گیرید: چه چیزی را می خواهم و چه چیزی را نه!

اگر شما درباره همه آن چیزهائی که باید درباره آنها تصمیم بگیرید، هیچ چیزی نمی دانید، این اصلا مطلب ترسناکی نیست! این کار درست مانند رفتن و خرید کردن از فروشگاه می ماند: آن را می خواهم، آن یکی را هم، از این ها هم خوشم نمی آید! خوب پولش چقدر شد؟ که البته اینجا می گوئیم: خوب این ها را دانلود، کامپایل و نصب کن!

و باور کنید به همین سادگی است!

مثلا در سیستم عامل دبیان برای نصب یک برنامه با استفاده از برنامه apt باید اینگونه به سراغ خط فرمان برویم:

در صورتی که در جنتو اینگونه بسراغ خط فرمان می رویم:

و باور کنید نتیجه هر دو مشابه همدیگر است ولی اولی یک برنامه از قبل کامپایل شده به شما می دهد و دومی آنرا مختص و مخصوص سیستم عامل شما و دقیقا در روی سیستم عامل شما کامپایل می کند. فکر می کنید نتیجه کدام بهتر باشد؟ :)

محیط گرافیکی مثل Synaptic Package Manager چی؟ خوب شما در اول کار برای مدتی آنرا نخواهید داشت اما خاطرتان باشد که همه چیز درباره انتخاب است! حتی نصاب های گرافیکی هم وجود دارند! چه برسد به نرم افزارهای مدیریت بسته ها! هرچند بسته ائی وجود ندارد :) می توانید آنرا در آخر کار بروی محیط گرافیکی خودتان نصب نمایید، هرچند آنموقع احتمالا دیگر به آن علاقه نخواهید داشت!

در حین نصب جنتو شما واقعا متوجه خواهید شد چرا به برخی سیستم عامل ها می گویند گنولینوکس و نه لینوکس! ;)

شما بخاطر اینکه از ابتدای همه چیز در پای سیستم هیتید و با آن همراه هستید آموختنی های جذابی را فرا می گیرید که شما را واقعا تبدیل به یک کاربر گنو لینوکس خواهد نمود.

مواد لازم برای نصب یک فروند گنولینوکس جنتو ( Gentoo GNU Linux ) :

یک کامپیوتر که حداقل این مشخصات را داشته باشد:

یک عدد CPU i484

به اندازه نصف لیوان شکر ... نه! ببخشید! به اندازه ۲۵۶ مگابایت مموری رم

۲.۵ گیگابایت فضای خالی روی دیسک سخت ( در این مورد اگر امکان دارید خساست بخرج ندهید که غفلت موجب پشیمانیست! :)

۲۵۶ مگابایت هم از مواد بالا برای فضای سواپ ( swap )

یک یا دو روز تعطیلی! یه زمانی مثل همین تعطیلی ها هست که چهار شنبه و پنجشنبه را هم می دهند دستش تا یک دفعه یک هفته تعطیل می شود! از همان ها!

تعدادی کتاب که برای خواندن آنها علاقه داشته باشید و فرق هم نمی کند از چه نوعی باشند: رمان، تاریخی، علمی تخیلی ...! حداقل دو یا سه جلد!

یک ارتباط حداقل ADSL با اینترنت که امکان یک مقداری دانلود در حدود یک گیگ و نیم تا دو گیگ را به شما بدهد! ( به شما! و نه من! چون من همین حالا دارم این مطلب را از داخل سیستم جنتوی خودم می نویسم! )

این شرایط که مهیا شد شما می توانید مطمئن باشید که با سی تا چهل دستور که در خط فرمان بدهید، سیستم عامل جدیدتان را نصب کرده اید! :)  و این آخرین مهاجرت شما به توزیع های دیگر خواهد بود!

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد