جنتو؟ بسیار ساده است!

جنتو؟ بسیار ساده است!

آموزش نصب و کار با سیستم عامل جنتو Gentoo OS
جنتو؟ بسیار ساده است!

جنتو؟ بسیار ساده است!

آموزش نصب و کار با سیستم عامل جنتو Gentoo OS

بوت کردن سی دی

سی دی زنده را درون سی رام قرار دهید. کامپیوتر را ری استارت بفرمایید. با فشار دادن دگمه ائی مانند Delete یا F12 یا F8  یا هر دکمه ائی که کامپیوتر شما را به منوی ست آپ وارد می کند وارد منوی ست آپ شوید.

بوت اول سیستم را بروی cdrom قرار دهید و آنرا ذخیره کرده  و مجددا ری استارت بفرمایید ( که احتمال قریب به یقین زحمت این آخری را خود سیستم خواهد کشید). اگر از سی دی زنده جنتو استفاده می کنید، ناگهان صفحه وحشتناک سیه رنگی به مانیتور شما هجوم می آورد. و پیغامی به شما خواهد داد که اگر تا ۱۵ ثانیه کاری نکنید می گذارد به حساب اینکه اصلا نمی خواهید کاری بکنید! برای اینکه سوء تفاهمی پیش نیاید، شما هم به مجرد دیدن آن خط چشمک زن بعد از نوشته در مقابل آن تایپ بفرمایید:


gentoo


و یک اینتر هم بفرمایید.

خوب البته اگر از سیستم هائی زیر پنتیوم III یا تری یا سه استفاده می نمایید باید مشخصات سیستم خود را مقداری به این دستور اضافه بفرمایید. من فرض را بر این می گذارم که شما سیستمی قدیمی تر از پنتیوم سه ندارید. اگر دارید در کامنت ها اعلام بفرمایید تا پوست خودمان را برایتان بکنم و بگویم چگونه و چه چیزی در مقابل این کلمه جادوئی اضافه نمایید.
در حین بوت شدن جائی هم از زبان سیستم می پرسد که می توانید با جرات بجای آن یک اینتر بفرمایید تا زبان پیش فرض که انگلیسی با لهجه آمریکائی است انتخاب شود. مگر اینکه به زبان بلغاری یا گالاپاگوسی یا زامبیائی یا چیزی که در آن فهرست اعلام شده وجود دارد، تسلط دارید که در آن صورت برای ادامه نصب هم از کتاب راهنما به همان زبان استفاده بفرمایید که هم بهتر است و هم جامع تر :) متاسفانه زبان شیرین پارسی امروز در این لیست نیست. بزودی آنرا هم اضافه خواهیم نمود.
در ادامه خود سی دی می رود و می رود و می رود تا به خط فرمان می رسد. مرحله اول تمام شد. شما با سی دی بوت یک سیستم زنده را راه اندازی نموده اید.
خاطرتان باشد که جنتو بسیار ساده است :)
خوب بیایید ترتیب مرحله دوم را هم همینجا بدهیم: احتمالا اتصال اینترنت شما باید خود به خود و بطور جادوئی برقرار شده باشد. اگر نشده باید جادو کنیم.
خوب چطور بفهمیم که ارتباط اینترنتی مان برقرار است یا نه؟
فرض کنیم که شما از یک مودم ADSL الکی موجود در بازار استفاده می کنید و قبل از راه اندازی سیستم هم آنرا روشن نموده اید و اعتبار هم دارید و همه چراغ های مربوطه آن هم روشن است. در اینصورت بفرمایید:


ping www.gentoo.org


یا هر آدرس دیگری که دوست دارید را به آن کلمه ping اضافه نمایید. اگر خط فرمان شروع به بلغور کردن خطوطی بی معنی از کلمات و اعداد الکی نمود، دگمه کنترل را بگیرید و دگمه c موجود روی صفحه کلید را بزنید تا دیگر از این اعداد الکی بلغور نکند. در اینصورت ارتباط اینترنت شما برقرار است.

فرض کنیم در پاسخ دستور بالا خط فرمان پاسخ دهد که این سایت ناشناس است. در اینصورت

ارتباط شما برقرار نیست. خوب ابتدا بفرمایید:


ifconfig


و بررسی کنید مقدار زیادی اطلاعات الکی درباره دوتا چیر به نام های lo و eth0 به شما می دهد یا نه. احتمالا فقط درباره اولی یا همان lo مقداری اطلاعات داده و دومی یا eth0 را سانسور کرده:


lo        Link encap:Local Loopback  
          inet addr:127.0.0.1  Mask:255.0.0.0
          inet6 addr: ::1/128 Scope:Host
          UP LOOPBACK RUNNING  MTU:16436  Metric:1
          RX packets:276 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:276 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:0 txqueuelen:0 
          RX bytes:20556 (20.0 KiB)  TX bytes:20556 (20.0 KiB)


خوب برای درست کردنش بفرمایید:


setup eth0


ناگهان صفحه ائی پیدا خواهد شد که با زدن اینتر و مرحله بعدی می رود. در آن فقط دقت کنید در قسمتی از آن می فرماید که ارتباط شما بی سیم است یا با سیم ( wireless wired ) که باید زحمت کشیده و آنرا به گزینه مناسب تغییر دهید. اگر تونل محفوظ ( اسمشو نبر! ) یا چیزی مانند آی پی استاتیک دارید هم زحمت دادن آنرا بکشید، در غیر این صورت اینتر بفرمایید تا این پنجره بسته شود. و مججددا بپرسید ifconfig و ببینید آن eth0 پیدایش شده یا خیر:


ifconfig
eth0      Link encap:Ethernet  HWaddr 00:0c:76:60:b2:a1  
          UP BROADCAST MULTICAST  MTU:1500  Metric:1
          RX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:0 txqueuelen:1000 
          RX bytes:0 (0.0 B)  TX bytes:0 (0.0 B)
          Interrupt:23 Base address:0x6000 
 
lo        Link encap:Local Loopback  
          inet addr:127.0.0.1  Mask:255.0.0.0
          inet6 addr: ::1/128 Scope:Host
          UP LOOPBACK RUNNING  MTU:16436  Metric:1
          RX packets:276 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:276 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:0 txqueuelen:0 
          RX bytes:20556 (20.0 KiB)  TX bytes:20556 (20.0 KiB)


 اگر شده ( حتما شده ) مجددا با آن دستور ping ببینید آن اطلاعات الکی را بلغور می کند یا نه. احتمالا می کند و با یک کنترل c ترتیبش را می دهید و این مرحله هم تمام می شود :)

اگر نشد، اطلاعات بسیار بسیار جامعه و مفصلی درباره آن را می توانید در کتاب راهنمای جنتو پیدا نمایید. آنرا هم بزودی به فارسی خواهیم دید.
ساده نبود؟ گفتم! جنتو؟ بسیار ساده است!

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد