جنتو؟ بسیار ساده است!

جنتو؟ بسیار ساده است!

آموزش نصب و کار با سیستم عامل جنتو Gentoo OS
جنتو؟ بسیار ساده است!

جنتو؟ بسیار ساده است!

آموزش نصب و کار با سیستم عامل جنتو Gentoo OS

قربانی نمودن پایداری بخاطر بروز بودن

این یک انتخاب شخصی برای هر کسی است که آیا مایل است از گنولینوکس خودش به عنوان سیستم عامل پایدار استفاده نماید یا به عنوان سیستم عامل بروز.
شخصا به دوستانی بروز بودن برایشان از پایداری مهمتر است پیشنهاد می کنم بسراغ سیستم عامل هائی مانند اوبونتو بروند که اصولا فلسفه وجودی آنها بروز بودن است و شتاب بروز رسانی آنها هر کاربری را کلافه می کند اما به هر حال جنتو همه اش درباره انتخاب هاست. می توانید نسخه های جدید نرم افزارها را هم بروی سیستم خود نصب نمایید.

ایبویلد های موجود بروی پرتیج شامل آخرین نسخه های نرم افزارها به دو صورت است: آخرین نسخه های پایدار stable و آخرین نسخه ناپایدار Unstable که در جلوی این نرم افزارها کلمه Mask را مشاهده می نمایید. این به آن معنی است که گسترش دهندگان از پایداری این نسخه بروی کامپیوتر شما مطمئن نیستند. البته پشتیبانی رسمی هم در ایراداتی که با استفاده از آنها ممکن است برای سیستم شما بوجود بیاید، صورت نمی گیرد (هرچند تقریبا همه می دانند که ایرادات هم معمولا بسیار اندک هستند ;) ).
اما به هر حال همیشه به تازه کارها با سیستم های گنولینوکس پیشنهاد می شود که در ابتدا جانب پایداری سیستم عاملشان را بگیرند. اما به هر حال بخاطر داشته باشید که Mask بودن یک نسخه از یک نرم افزار به معنی آن است که گسترش دهندگان بازخورد کارکرد سیستم شما بعد از نصب این نرم افزار و ایرادات امنیتی ممکن را بررسی ننموده اند.
برای اینکه آخرین نسخه پایدار یک بسته را ببینید، از دستور زیر استفاده نمایید:


emerge -p package


و برای اینکه آخرین نسخه Mask را مشاهده نمایید:


ACCEPT_KEYWORDS="~x86" emerge -p package


که البته حتما می دانید که آن x86 هم به معماری سیستم اشاره دارد.

برای نصب یک بسته mask ابتدا بسراغ اعلام نمودن آن به Gentoo می رویم. برای اینکار فایلی در آدرس زیر قرار داده شده است:


/etc/portage/package.keywords


اگر نیست، آنرا بوجود بیاورید. آنچه در آن می نویسیم، اعلام بسته ائی است که می خواهیم آخرین نسخه Mask آنرا استفاده نماییم. مثلا برای نصب فایرفاکس با استفاده از دستور اکو بصورت زیر اعلام می کنم:


echo net-www/mozilla-firefox ~x86 >> /etc/portage/package.keywords


اکنون بسته را با استفاده از دستور زیر نصب می کنم:


ACCEPT_KEYWORDS="~x86" emerge  mozilla-firefox


و به تماشای دانلود شدن، کامپایل شدن و نصب شدن آن می نشینم.

بخاطر داشته باشید که همه چیز درباره انتخاب هاست. ممکن است شما بخواهید آخرین نسخه Hard Masked بسته را استفاده نمایید. این دیگر ممکن است بطور جدی سیستم شما را بشکند :)

نظرات 2 + ارسال نظر
ف ف دوشنبه 6 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 06:17 ب.ظ

سلام
مرسی از وبلاگ خوبتون
من یک تازه کار لینوکس به حساب میام که با اوبونتو شروع کردم و الان فدورا دارم اما چون همین فلسفه ی آزادی و انتخابو خیلی دوس دارم می خوام یک توزیع مثل جنتو رو انتخاب کنم و وارد دنیای حرفه ای لینوکس بشم
الانم راجع به چند تا توزیع دارم تحقیق می کنم و کمی گیج شدم ممنون می شم اگه کمی راهنمایی کنید
آرچ رو به خاطر ساده بودنش و پکیج منیجر قویش (پک من) دوس دارم و هم چنین اسلکور، و جنتو هم به خاطر اینکه سورس کد در دسترسه و بر اساس سیستم کامپایل و اوپتیمایز میشه
و همچنین مینیمال بودن آرچ باعث میشه هر لحظه از چیزی که تو سیستم می گذره اطلاع داشته باشیمو هر تنظیمی رو ازش مطلع باشیم و من خیلی دوس داشتم که مثل جنتو از سورس کامپایل می شد (ایمرج)
این اطلاعاتو من با کمی سرچ بدست آوردم و می خواستم ببینم شما چه توزیعی رو و چرا پیش نهاد می کنید
سختی کار باهاش هم برام مهم نیس چون فعلن به عنوان سیستم دوم از لینوکس استفاده می کنم و از تجربه و امتحان و یاد گرفتن لذت می برم و امیدوارم یه روز یونم به طور کامل مهاجرت کنم
خیلی ممنون می شم اگه کمکم کنید
مرسی

دوست گرامی من!
به نظر من، فلسفه آزادی مهمه نه نوع سیستم عامل! من از جنتو استفاده می کنم، دوست دیگری از فدورا و دیگری از اوبونتو! همه این ها با یک اسم به نام آزادی پیوند می خورند: گنو لینوکس :)
کدام بهتره؟ هیچکدام! هر توزیعی بر اساس پاسخ به نیاز دسته ائی از کاربرها ایجاد گردیده: به خود سیستم عامل توجه ندارید و فقط می خواهید کارکنه و در ضمن به روز هم باشه؟ اوبونتو بهتره!
پایداری و نبودن باگ برای شما مهمتره ولی دوست ندارید خودتان همه چیز را از اول کنار هم بچینید؟ دبیان!
دوست دارید همه چیز را کامپایل کنید ولی نه چهارچوب اصلی را و در عین حال نصاب گرافیکی برای شما مهم است؟ سابایون!
نصاب گرافیکی مهم نیست؟ جنتو!
اصلا می خواهید همه چیز را یعنی همه همه همه چیز را خودتان بروی ماشین خودتان کامپایل کنید؟ LFS ! این دیگه ته تهشه! یعنی شما اول کامپایلرها رو کامپایل می کنید!
همه این ها بر اساس پاسخ به نیازهای کاربرهای خودشان انتخاب های بسیار خوبی هستند! شما باید ببینید نیاز شما چیست؟
اگر هنوز بطور کامل مهاجرت نکرده اید، پیشنهادم برای یادگیری بهتر، به ترتیب دبیان، سابایون و جنتو است. فکر می کنم ( و البته کاملا نظر شخصی من این است!) که این سه به ترتیب هر کدام از ساده تر تا پیچیده تر شما را با لینوکس بیشتر آشنا می کنند.

ف ف دوشنبه 6 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 07:01 ب.ظ

مرسی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد