جنتو؟ بسیار ساده است!

جنتو؟ بسیار ساده است!

آموزش نصب و کار با سیستم عامل جنتو Gentoo OS
جنتو؟ بسیار ساده است!

جنتو؟ بسیار ساده است!

آموزش نصب و کار با سیستم عامل جنتو Gentoo OS

مدیریت نرم افزارها در لینوکس جنتو

در سیستم عامل هائی مانند اوبونتو و دبیان نرم افزار گرافیکی مانند Synaptic Package manager نرم افزاری برای مدیریت بسته ها است. در توزیع های دیگر هم نرم افزارهای گرافیکی مانند Yast و مشابه های آنها وجود دارند که بسیار کار آمد هستند. اما برای Gentoo چطور؟

احتمالا اکنون بخوبی می دانید که پرتیج (Portage) اصولا چیزی غیر از یک نرم افزار مدیریت بسته ها نیست. اما اگر بشود آنرا نقطه ضعف دانست (که البته من نمی دانم) نداشتن یک GUI یا محیط گرافیکی است.
نداشتن؟ این واقعیت نیست! جنتو همه اش درباره انتخاب هاست.
یکی از این GUI ها Porthole است که می توانید کد منبع و تصویرهای محیط آنرا در آدرس زیر بیابید:


http://porthole.sourceforge.net/


اگر مایل به نصب آن هستید، ابتدا دستور:


emerge --sync


را اجرا نمایید (حتما می دانید که ان دستور چه کاری انجام می دهد :) )

و پس از آن Porthole را امرژ نمایید:


emerge porthole



و پس از آن براحتی برای استفاده در اختیارتان خواهد بود. تنها نکته قابل ذکر هم GTK بیس بودن آن است. که البته معنی اش هم این است که در نصب آن بروی گنوم راحت خواهید بود و امتحان آن بروی دیگر میزکارها مانند KDE ممکن است چالش جالبی باشد.

Porthole snapshot

نرم افزار Porthole برنامه مدیریت بسته جالبی است که بخوبی با پرتیج هماهنگ است: می تواند برنامه ها را برای شما نصب نماید، دستور rsync اجرا نماید. ویش نیاز ها را تشخیص داده و درباره اعمال آنها از شما می پرسد، اظلاعاتی درباره قابلیت نصب برنامه ها بروی دستگاه شما در اختیارتان قرار می دهد و بطور خلاصه آب حوض هم برای شما خواهد کشید.
انتخاب دیگر درباره اینترفیس گرافیکی برای امرژ Himerge است که می توانید از آن در آدرس:


http://www.haskell.org/haskellwiki/Himerge


اطلاعاتی بدست آورده و آخرین کد منبع آنرا دانلود نمایید. نصب آن هم دقیقا همانند Porthole است. به عبارت بهتر ائی بیلد آن در شاخه پرتیج موجود است و جزء برنامه های مربوط به پرتیج در


/app-portage/himerge


قرار می گیرد. این بسته هم GTK بیس است و البته به نظرم رسید ظاهر گرافیکی زیبائی دارد. کارکرد آن هم کم از Porthole نیست.

Himerge snapshot

در مقایسه بین این دو بسته می توان گفت (کاملا نظر شخصی من) Himerge کارکردی ایده گرفته از دستورات تحت خط فرمان پرتیج را یدک می کشد و گرافیک شکیل تری دارد ولی Porthole کارکردی نوآورانه و بر اساس تشخیص طراحان آن از نیاز مخاطب ایجاد گردیده و کارکردی آشنا برای مخاطب دارد.
به هر حال پیش نهاد می کنم هر دو را امتحان نمایید، اما نه در کنار هم! نصب دو محیط گرافیکی برای یک برنامه در کنار هم ممکن است خردمندانه نباشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد