جنتو؟ بسیار ساده است!

جنتو؟ بسیار ساده است!

آموزش نصب و کار با سیستم عامل جنتو Gentoo OS
جنتو؟ بسیار ساده است!

جنتو؟ بسیار ساده است!

آموزش نصب و کار با سیستم عامل جنتو Gentoo OS

نصب Gentoo Linux بروی AMD64

سیستم‌های AMD64 یا x86-64 درواقع معماری‌های با مشخصات پردازشگر amd است که قابلیت‌های بیشتر (شاید) نسبت به x86 دارد(برای آن کلمه شاید دلیل‌های محکمی وجود دارد). نصب جنتو بروی این معماری بسیار شبیه به نصب لینوکس جنتو بروی x86 است. اگر می‌خواهید اقدام به نصب جنتو لینوکس بروی این معماری بنمایید، تفاوت‌های نصب را در این مقاله خواهید یافت.

برای نصب از راهنمای برگردان شده به پارسی معماری x86 که در همین بلاگ است، استفاده نمایید، اما اختلاف‌های زیر را در هنگام نصب اجرا نمایید:
اولین اختلاف در مشخصات معماری است: پردازشگر شما (CPU) باید AMD64 باشد یا EM64T تا بتوانید اقدام به نصب این سیستم روی ماشین‌تان نمایید.
همچنین دیدن صفحه پروژه amd64 جنتو هم ممکن است مفید باشد.
پس از آن می‌توانید در انتخاب کرنل هم کرنلی را انتخاب نمایید که از K8 CPU‌ها و همینطور سی‌پی‌یو‌های EM64T پشتیبانی می نماید.
در پیکربندی کرنل باید مقداری خصوصیت‌های مربوط به این نوع معماری را در نظر بگیرید. اگر می خواهید خصوصیات MCE را استفاده نمایید، بسته

app-admin/mcelog


را نیاز خواهید داشت و اگر می خواهید از بسته‌های 32 بیتی هم استفاده نمایید گزینه IA32 Emulation را در کرنل فعال نمایید. البته اگر می‌خواهید فقط از بسته‌های ۶۴ بیتی استفاده نمایید، نیازی به این گزینه ندارید(در اینصورت مفاد موجود در ساختار non-multilib profile را در مستندات پایگاه بررسی نمایید و به مطلب مهمی در پایین و در بخش bootloader هم توجه نمایید).

ساختار پردازشگر صحیح خودتان را انتخاب نمایید و گزینه

Maintain a devtmpfs file system to mount at /dev


را هم فعال نمایید.

برای CPU‌های چند هسته ائی گزینه

Symmetric multi-processing support


را فعال نمایید.

در نهایت در هنگام نصب bootloader یا راه‌انداز دستگاه هم بجای grub باید بسته grub-static را نصب نمایید. بخاطر داشته باشید که اگر در پیکربندی کرنل انتخاب نمودید از پروفایل non-multilib استفاده نمایید و انتخاب نمودید از بسته های ۳۲ بیتی استفاده نکنید ( گزینه IA-32 emulation را فعال ننموده اید) باید بجای گراب از لیلو (lilo) استفاده نمایید.

صفحه اطلاع‌رسانی دانش‌نامه آزاد ویکی‌پدیا هم مطالب مفیدی دارد که پیشنهاد می‌کنم نگاهی به آن بیاندازید.

بجز این چند نکته ساده دیگر مراحل نصب کاملا شبیه نصب بروی معماری x86 است. از نصب لینوکس جنتو لذت ببرید.

نظرات 1 + ارسال نظر
وحید جمعه 27 بهمن‌ماه سال 1391 ساعت 10:33 ق.ظ

سلام. من هرکاری میکنم کرنل درست کامپایل و بوت نمیشه. کامپایل دستی برای سیستم 64بیتی انجام میدم و بعد از بوت و هنگام بالا اومدن سیستم عامل در یک مرحله نوشته های روی صفحه در هنگام بوت به صورت یک سرس اعداد داخل کروشه و یک سری پیام های نامفهوم میاد و بعد لپ تاپ هنگ میکنه طوری که مجبورم کلید پاور رو چند ثانیه نگه دارم تا کلا خاموش بشه لپ تاپ و دوباره روشنش کنم. تو این حالت چراغ وضعیت دکمه capslock هم دائما چشمک میزنه. مشکل کار من تو تنظیمات قبل از کامپایل کرنل چی میتونه باشه و پیشنهاد میدم یک پست رو به تنظیمات کرنل برای کامپایل اختصاص بدین و باید ها و نبایدهای تنظیمات رو بگین. کتاب راهنما بایدها رو گفته البته خیلی خلاصه و نباید ها رو هم اصلا حرفی نزده. شما بر اساس تجربه خودتون بگین. ممنون

به نظرم می‌رسه باید تنظیمات مربوط به کامپایلرها رو دوباره بررسی بفرمایید. با بایدهای کتاب راهنما شما یه کرنل خواهید داشت که کار می‌کنه ولی برای انتخاب‌های شما بهینه نشده ولی به هر حال کار می‌کنه.
نظر خیلی خوبی فرمودید. به چشم حتما روش کار می‌کنم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد