جنتو؟ بسیار ساده است!

جنتو؟ بسیار ساده است!

آموزش نصب و کار با سیستم عامل جنتو Gentoo OS
جنتو؟ بسیار ساده است!

جنتو؟ بسیار ساده است!

آموزش نصب و کار با سیستم عامل جنتو Gentoo OS

نصب بسته‌هائی که در شاخه پرتیج Gentoo نیست

توضیح دادم که همه برنامه‌ها از راه خواندن ائی‌بیلدها (ebuild) نصب می‌شوند. خوب برنامه‌های ساخته شده برای لینوکس بسیار و اختمال بودن ائی‌بیلد همه آنها در شاخه پرتیج تقریبا غیر ممکن است. بیایید ببینیم چطور یک برنامه را های‌جک کنیم :)

خوب برای نصب یک برنامه که در شاخه پرتیج نیست، دوراه وجود دارد. اولین راه بهترین راه است: در بخش دانلود آن بسته یا نرم افزار خاص ببینید نسخه‌ائی مخصوص جنتو تدارک دیده شده یا نه.
یک برنامه‌نویس حرفه‌ائی معمولا این کار را انجام می‌دهد که در اینصورت چیزی که در اختیار شما می‌گذارد یا نسخه کامپایل شده‌ائی از برنامه است (که با علامت bin آنرا معرفی می‌نماید و توضیحات مفصل و دل‌ریش کننده‌ائی درباره تدارک یک مخزن محلی برای نصب آنها در راهنمای پارسی شده جنتو خواهید یافت) و یا به سادگی یک ائی‌بیلد در اختیار شما قرار می‌دهد.
بله دقیقا! با داشتن یک ائی‌بیلد فقط کافی است آنرا در شاخه پرتیج قرار دهید و دستور:


ebuild appname.ebuild manifest


را اجرا نمایید (بجای appname نام فایل را قرار دهید). اکنون این برنامه و همه وابستگی‌هایش به شاخه پرتیج معرفی شده و می‌توانید آنرا مانند دیگر برنامه‌ها با دستور emerge نصب نمایید.
اگر یک برنامه‌نویس هم هستید، کار خوبی است که نحوه نوشتن ebuild ها را برای برنامه‌تان بیاموزید و آنرا در صفحه دانلود برنامه‌تان قرار دهید. احتمالا با این‌کار از میزان توانمندی این فایل کوچک شوکه خواهید شد.
البته همیشه تیر آخر را هم در ترکش داشته باشید: همیشه می توانید کد منبع برنامه‌ها را با استفاده از دستورهای:

make


و

make install

نصب نمایید. در این مورد باید به پیام‌هائی که درباره وابستگی‌ها به شما اعلام می‌شود با حوصله زیاد توجه نمایید. اما در نهایت این کاری است که برای شما بسیار ساده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد