جنتو؟ بسیار ساده است!

جنتو؟ بسیار ساده است!

آموزش نصب و کار با سیستم عامل جنتو Gentoo OS
جنتو؟ بسیار ساده است!

جنتو؟ بسیار ساده است!

آموزش نصب و کار با سیستم عامل جنتو Gentoo OS

نصب جنتو بروی لپ تاپ

این هفته بروی نصب لینوکس جنتو بروی یک مینی لپ تاپ از نوع Inspiron کار می کردم.

- نصب جنتو بروی این ماشین چطور بود؟

- جنتو؟ بسیار ساده است!

بیایید ببینیم برای این عملیات سخت و محیر العقول جنتو لینوکسی چکار کردم:

 

 

نصب دقیقا مشابه نصب بروی PC های خودمان است. ابتدا مشغول تصمیم گیری شدم که تقریبا سی ثانیه از وقتم را گرفت! در جنتو همه چیز درباره انتخاب هاست و بالاخره باید یه سی ثانیه ائی هم به اینکه چه چیزهائی رو می خوام انتخاب کنم فکر می کردم! بنابر این زمان تفکر عمیق به این نتیجه رسیدم که هنوزم یک گنو لینوکس جنتو می خوام و یک میز کار گنوم. بنابر این دست هام رو کثیف کردم!

خوب یک پروسسور از نوع Atom  داشتم و مینی لپ تاپی که برای آن پول یک ویندوز ۷ رو هم پرداخت کرده بودم. پس اولین کار پروندن جناب ویندوز نصب شده بروی ماشین بود و فقط پس از این کار درباره نحوه راه اندازی دیوایس های گرافیکی این ماشین هم یک جستجوی کوتاه کردم که براحتی فهمیدم جنتو قدرت و سرعت و سادگی رو با هم داره.

پس یک حافظه فلش را راه اندازگونه کردم و ماشین را با آن راه اندازی نمودم. براحتی همه درایورها را شناسائی کرد و هیچ نیازی به اضافه کردن ماژولی برای راه اندازی چیزی پیدا نشد.

ارتباط با اینترنت بخوبی برقرار شد و این به معنی آن بود که نصب لذت بخشی را تجربه می نمودم!

بنظرم اینگونه آمد که لوح فشرده های نصب جنتو لینوکس بخوبی برای پشتیبانی از لپ تاپ ها مجهز شده اند و همخوانی خوبی با آنها دارند.

نصب را از روی کتاب راهنمای نصب جنتو آغاز کردم و به سختی می توان گفت که برای نصب جنتو لینوکس بروی لپ تاپ ها تفاوت زیادی با آنچه در PC ها وجود دارد بتوان یافت.

شاید تنها تغییرات در تعریف فایل make.conf برای تعریف VIDEO_CARD بود که آنرا intel معرفی نمودم و همچنین INPUT_DEVICE که دو گزینه synaptic و  evudev بخوبی برای آن بسنده نمود.

در بخش CFLAGS هم در برابر درخواست نام معماری march از گزینه atom استفاده کردم.

در پرچمک های USE هم پرچمک ها  systemd و wifi و bluetooth را اضافه نمودم که برای نصب systemd باید برخی بسته ها را با یک علامت - در مقابل آنها بن نمایید که اصولا من اینکار را در package.use انجام می دهم.

هنوز بر این باورم که گنولینوکس جنتو بسیار ساده و هیجان انگیز است چرا که تنها بعد از این چند تغییر ساده و در کمتر از دو روز بعد مشغول لذت بردن از محیط میزکار گنوم از نوع branding مخصوص لینوکس جنتو بودم.

البته جنتو بسیار ساده است.

نظرات 2 + ارسال نظر
hira جمعه 4 مهر‌ماه سال 1393 ساعت 01:32 ق.ظ

اقا من یه هفته‌ای هست دارم با این جنتو سروکله میزنم. بار اول بالا نیومد مجبور شدم دوباره کرنل رو کامپایل کنم این بار بالا اومد نه گرافیکم رو شناخت نه وایفای بعد از کلی جستجو دوباره کرنل رو کامپایل کردم این بار گرافیکم رو شناخت بازم کامپایل کردم وایفای هم ردیف شد ولی هر کاری می کنم X سرور راه‌اندازی نمی‌شه ارور میده و با شکست مواجه می‌شه.
راه حلی چیزی سراغ ندارید.
این لبتابم هستش
http://www.cnet.com/products/sony-vaio-f-series-vpc-f121fx-b-16-4-core-i7-740qm-windows-7-home-premium-64-bit-4-gb-ram-500-gb-hdd/specs/

درود به شما! لپ تاپ شما بخوبی توسط جنتو پشتیبانی میشه. برای ایراد یابی مراحل نصب باید پیام های خطائی را که با آنها روبرو می شوید را در تالارهای گفتگو و یا کانال های IRC پیگیری کنید. البته من تا بحال نصب های زیادی انجان نداده ام ;) ولی هیچوقت با مشگل اساسی در نصب X روبرو نشده ام. آنچه می توانم عرض کنم وارسی بهتر پرچمک های USE است و وارسی پیام های ایرادیابی که دستگاه به شما واگویه می نماید. ایراد را بسادگی در این دوبخش پیدا خواهید نمود!

مهدی سه‌شنبه 29 مهر‌ماه سال 1393 ساعت 11:59 ق.ظ

سلام دوست عزیز ،سوال من شاید ربطی به این پست نداشته باشه ،اما واقعا کارم گیره مجبور شدم
من میخوام جنتو رو روی vmware نصب کنم حالا من سوالم اینه نصب جنتو روی vmware یا اینکه در کنار یک سیستم عامل دیگه نصب کنم ،نحوه نصبش فرق میکنه؟اگه فرق میکنه یه کم توضیح بدین چون من تازه واردم سایتهای زیادیم سرچ کردم اما یه کم گیج شدم.ممنون از اینکه وقت میذارید.

سلام به شما!
خیر فرقی چندانی در کار نیست ٬ تنها باید کارت گرافیک رو در فایل کانفیگ به خود نرم افزار مجازی سازی ارجاع بدهید! دیگر مبانی همان است که بود (تا آنجا که سواد من قد می دهد!)

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد